Het was even stil rondom Qool, de laagalcoholische wijnen van Ilja Gort. We proefden ze, vonden de witte prima, de rosé acceptabel en de rode niet te drinken. En we analyseerden de marketingtrucs, de onwaarheden en de verzwegen achtergronden van de wijn. Gort was niet amused….
Maar nu heeft de wijnboer gereageerd en daarop nam Dick Veerman weer de handschoen op. Want wij ‘azijnige wijnkenners’ vinden azijn namelijk ook helemaal niet lekker, en discussiëren veel liever rondom de tafel met een goed glas wijn erbij (en dat mag van mij best een witte koele Qool zijn). Kijk maar op de foto: die azijnige types hadden ook heel veel lol. Ziet er niet zo azijnig uit, toch???
Dus ook vanaf hier een oproep aan Gort: Beste Ilja, betreedt eens even met open vizier het strijdperk en kruis de degens op faire wijze met Dick. Willen wij niet allemaal goede, lekkere, gezonde, eerlijke, betaalbare, duurzame, vrolijke makende wijn in het glas? Daarover mogen we toch af en toe wel eens lekker kritisch met elkaar van gedachten wisselen? Misschien zou ons aller motto in de wijnwereld wel het oude adagium van de drie musketiers moeten zijn: One for all and all for one!
Robèrt zegt
Waarom nou toch altijd maar Ilja Gort bestrijden? Laat die man toch zijn gang gaan. Wat maakt het nu uit of hij halve waar- of onwaarheden vertelt.
De reclame van Omo of Coca-Cola klopt toch ook niet?
Vertelt er eigenlijk wel één reclame-maker de waarheid?
Drink wijn en geniet ervan.
Mariëlla zegt
Doen we! Met volle teugen. Maar net als de drie musketiers hebben we ook een zaak waar we in geloven: eerlijk duurt het langst
dick zegt
Ach, Robbert, het is natuurlijk een kwestie van smaak … maar wijn was nou net een van die producten die nog geen waspoeder-of-zo waren. Daarom is Ilja zo op ‘Ik’. Snap je?
Kies dan voor waspoeder, dat is het hele verhaal. En zeg nou zelf: Omo wast toch echt witter dan wit
Robèrt zegt
Beste Dikk, wijn is voor verkopers gewoon wasmiddel of WC-papier. Wijn wordt gemaakt om verkocht te worden, als het niet verkocht wordt dan gaat de maker op de fles.
Het verhaal om de wijn maakt het verkoopsucces.
Wijnschrijvers hemelen de dure wijnen op en kraken de goedkope af. Dat zal wel altijd zo blijven.
Ik weet niet of deze wijn lekker is of niet, ik drink niet (meer).
dikk zegt
Maar Robbert,
We hadden het toch over waar- en onwaarheden. Niet over verkopers, want die willen graag neppen (google even op ‘ wordnapping’). Het zou handig zijn dat nou net een beetje terug te dringen.
In wijn was dat nou nog net niet helemaal regel geworden.
Ik concludeer dus: jij wilt nu ook echte nepwijn
Mariëlla zegt
Oeps Dick, je stelt ‘in wijn was dat nog net niet helemaal regel geworden’. Ik vrees dat je het wat subtieler moet stellen: ‘in wijn hadden we net na eeuwen van aanklooien een punt bereikt waarop duidelijk was wat wijn nou precies was en waar het aan moest voldoen om wijn te heten.’
Over de hele wereld wordt wijnregelgeving nog aangescherpt, komen er steeds duidelijker afspraken en regels. Gaat die Gort ineens jokken over alcoholpercentages, biologisch of niet, herkomst etc…. Of ben ik nu wel weer erg feitelijk?
dick veerman zegt
Mariella, idd, wat wijn mag heten is strict gereguleerd. Een sopje met nog geen 1% kreeft mag kreeftensoep heten. Ontdooid konijn uit China mag verkocht worden als ‘vers’.
Wijn is waarschijnlijk een eenzame kampioen in non-nepping als het op het product zelf aankomt. Gort als verkoper van waspoeder liegt niet over de wijn (die 8% die geen wijn is en AH mogelijk een boete zal opleveren is louter technisch: het is bijv. geen limonade met alcohol verkocht als wijn). Hij jokt over wie het heeft gemaakt en hoe precies – maar dat allemaal binnen de wijnmarges.
Over de rest liegt hij erop los dat het een aard heeft:
– de wijn zou bio zijn, maar hij zet het niet op het etiket (nee, dan zou hij meteen uit de handel moeten); ik begreep dat de kreet van zijn blog en site is gehaald – maar het staat inmiddels in druk in het jongste slijtersvakblad.
– hij zou de wijn hebben ontwikkeld, geeft inmiddels toe dat dat niet zo is
– nu doet hij of hij hem samen met iemand maakt en bottelt (onzin, maar binnenkort zie je natuurlijk foto’s op zijn blog waarop hij druk in de weer is als dozensjouwer in de Languedoc; dat is ook zijn rol, dus het zou nog helemaal kloppen ook
– de sulfietkwestie geeft hij inmiddels toe; hij heeft zich waarschijnlijk geinformeerd over de wijn die hij zelf maakt. Een klein regie-foutje dus in zijn antwoord, want iedere wijnmaker weet precies hoeveel ongebonden zwavel zijn wijn bevat.
– in zijn ‘leuke mannetjes wijnen’ voor andere supers dan AH suggereert dat hij ze naar Ndl. voor leuke Franse mannetjes met andere petjes en baretjes. Wedden dat niet eens op het kerkhof te vinden zijn?
Dat soort ‘nepping’ pasten wijnhandelaren als Rosemount, Chenet, Castel, Fortant en Gallo tot op heden niet toe.
Gort nept de communicatie. Niet de wijn. Weer wel de wet. Een kniesoor, vlgs Robbert hier, die daar op let.
Robèrt zegt
Beste Dick,
Beetje flauw om mensen met een andere mening ook opeens een andere naam te geven…
Dat zegt misschien ook wat over de persoon zelf.
Maar goed, noem mij maar iets wat jij leuk vindt.
Uiteraard heb jij op alle punten gelijk. Je zal worden voorgedragen voor een lintje.
Ilja Gort zal standrechtelijk ge-executeerd moeten worden in plaats van dat hij zoveel wijn verkoopt.
Die wijn zal natuurlijk door domme en onwetende consumenten gekocht worden. Gelukkig zijn er personen zoals jij die met spandoeken voor de deur dat willen voorkomen.
Ga dan wel binnen staan want er valt nogal wat water.
Mariëlla zegt
Heren, jullie vergeten beide nog een belangrijk aspect: waarin wijn verschilt van waspoeder. Wijn is namelijk HET product bij uitstek waaromheen een hele belevingswereld is ontstaan, deels zelfs bewust gecreeërd. En dat is niet iets van onze tijd, echt niet. Wijn in het religieuze ritueel was er eigenlijk al voordat wijn ook een drank voor alledag werd. (En dan denk ik vooral aan de oude Romeinen en hun Bacchanalia.)
Inmiddels denkt het merendeel van de wereldbevolking bij wijn aan vrolijke, romantische momenten, iets wat je over waspoeder toch niet kunt zeggen. En je kunt bijvoorbeeld over CocaCola nog zo veel reclame voor jongeren op skates of wat dan ook maken: het blijft een drankje om de dorst te lessen. Wijn is allemaal veel meer dan dat, hoe je het ook wendt of keert.
De ‘groten’ in deze wijnwereld hebben dat perfect begrepen. Castel, Gallo, Constellation: al hun wijnen worden gepromoot dmv sfeervolle gevoelsreclames, zie bijvoorbeeld de reclame voor Lindemans Chardonnay over een hele spread in het Volkskrant Magazine van vandaag.
Gort meende diezelfde belevingswereld te kunnen bespelen, en dat lukte met La Tulipe prima. Totdat hij met Qool een paar stappen te ver ging, zoals Dick hierboven heeft geschetst.
Robèrt zegt
Wijn werd vroeger vermengd met zeewater….
En over die stappen te ver zijn we het niet eens. Stappen tot op het randje misschien.
Maar goed en wel, het spul verkoopt enorm. De consument heeft geen moeite met al die “ontdekkingen” en aanvallen van grote wijnschrijvers.
Zijn de wijnschrijvers niet uitgenodigd voor een gratis lunch? Schrijven ze daarom met een zeis?
Mij maakt het niet uit, ik drink het toch niet.
dick zegt
Mon cher Robert, bonsoir, als het je toch niet interesseert: waar heb je het dan over?
We kunnen tenslotte alles wel laten, maar dan gaat ook het allemaal over niks.
Robèrt zegt
Beste Dick,
Het interesseert mij wel degelijk maar zodra ik merk dat de gesprekspartner mij niet serieus neemt is de lol er voor mij snel af.
Het ging mij er alleen maar om dat er in Nederland een ware IG-hetze aan de gang lijkt te zijn.
En omdat het over onze heilige drank gaat mag men ook weer voor alles en nog wat uitmaken.
De meeste wijnboeren zullen een mooier verhaal vertellen om hun wijn te verkopen. Ze moeten hun product wel zo aan de man brengen anders verkoopt het niet.
Nu lijkt het net alsof er maar één persoon dit doet en wij, Nederlanders, rusten niet met onze pen voordat hij, IG, begraven is.
Inmiddels geeft hij, IG, toch al toe dat het allemaal een beetje anders is als dat hij eerste vertelde?
Maar nee, nog is het niet genoeg.
De verkoopcijfers liegen niet, de wijnen vliegen de winkel uit.
Nee, ik kan dat niet zelf controleren. Ik lig al 4,5 maand gekluisterd aan bed en ik kan de wijn niet proberen omdat mijn medicijnen dit verbieden, helaas.
M.v.g,
Robèrt (die dit soort leuke discussies veel liever aan tafel onder het genot van een goed glas wijn voert)
dick zegt
Mon cher, beste Robert (echt die e met accent grave moet je maar eens wegdoen),
Ik heb niks tegen Gort. Ik hou van marketing. Hij doet alleen iets wat niet kan: liegen, bloemmetjes over de rand heen plukken. Die moet je laten staan. Snap je dat nou niet?.
I wish you better!!!! Natuurlijk is het niet persoonlijk. Dan drinken we er samen een glas op. Ik hef nu een droge rode Douro uit 1997 op je gezondheid!
Vgr
Dick
Robèrt zegt
Beste Dick,
Bedankt!
Een droge rode wijn uit de Douro is vast niet verkeerd. Die wijnen zijn met een opmars bezig de laatste jaren. En waarom ook niet? Het hoeft niet altijd Port te zijn.
Samen een glas wijn drinken is echt een van de mooiste bezigheden die een mens kan doen.
Ik reageer misschien wat “fel” op berichtjes over IG maar dat komt omdat ik hem een keer ontmoet heb én omdat laatst in een ander artikel zijn vrouw helemaal werd afgemaakt. Ik heb zijn vrouw ook ontmoet en die kan er echt niets aan doen, het is een heel aardige vrouw.